Ruud Lindenburg is fysiotherapeut en praktijkhouder van MTC De Viergang. Hij is in het vak gerold omdat zijn moeder veel fysiotherapie nodig had en hier veel baat bij heeft gehad. In de tussentijd zit Ruud alweer 38 jaar in het vak. In zijn praktijk werken allemaal jonge medewerkers – tussen de 20 en 33 jaar. “Wij leren constant van elkaar!” Omdat Ruud bij de klankbordgroep van Intramed heeft gezeten, is hij goed op de hoogte van de nieuwste e-health innovaties. Hierdoor gebruikt hij al jaren de MijnZorgApp en is hier zeer tevreden over!

 

1 van de eerste klanten

“Wij zijn als 1 van de eersten overgaan op het aanbieden van blended therapie”. Door de klankbordgroep van Intramed is Ruud in aanraking gekomen met de MijnZorgApp. “Een paar keer per jaar komen we met de klankbordgroep bij elkaar om nieuwe ehealth kansen te bespreken in combinatie met de plannen van Intramed. Vanaf ongeveer 2012 zijn wij al gestart met deze app. In een aantal jaren tijd is de app aanzienlijk uitgebreid qua mogelijkheden. Eerst konden er alleen afspraken herinneringen mee verstuurd worden, later werden er ook huiswerkoefeningen aan toegevoegd.”

 

“Hierdoor is het financieel nog aantrekkelijker geworden en tegelijkertijd ook heel praktisch. Binnen de praktijk kan elke therapeut middels een online dashboard makkelijk huiswerk programma’s op maat maken en onderling met andere therapeuten delen.”

 

Actief wijzen op het gebruik van MijnZorgApp

“Elke patiënt die zich aanmeldt krijgt uitleg over de app en wij passen het actief toe in de behandelingen. Wij maken ook nog gebruik van afsprakenkaartjes in de praktijk, maar het wordt bij de patiënten ‘in de schoenen geschoven’ om de app te gebruiken.” Sommige mensen willen in eerste instantie de app niet gebruiken, maar bij het noemen van de voordelen: zoals huiswerkoefeningen en afspraakherinneringen, durven ze het toch aan. De patiënten vinden het heel prettig om coaching te krijgen bij de huiswerkoefeningen”, voegt Ruud er aan toe. Ook vindt Ruud het heel prettig dat hierdoor het aantal mensen wat niet komt opdagen (de no-shows) enorm is teruggedrongen.

 

Enorm veel voordelen van MijnZorgApp

Voor de fysiotherapeut

Ik zie heel veel voordelen in het actief gebruiken van MijnZorgApp, zoals het gebruikersgemak, de snelheid, goedkoper dan een sms-service, veel minder no-shows en meer binding met onze patiënten. Alle afspraken staan erin en er is een directe koppeling met onze ONS EPD. Hiervoor kregen de patiënten nog een afsprakenkaartje en dat was een hele rompslomp.”

 

Ten opzichte van andere praktijken

“Ik heb liever dat ze achterlopen op ons”, grapt Ruud. “Praktijken kunnen MijnZorgApp zien als onnodige kosten. Ik zie best veel mensen van andere praktijken langskomen en zij zijn verwonderd over hoe praktisch de app is. Ik denk dat wij hier zeker iets onderscheidends mee aanbieden.”

 

Voor de patiënten

“Je ziet dat onze patiënten het heel gaaf vinden”, vertelt Ruud trots. Dit komt ook omdat MTC De Viergang het gebruik van de app uitdraagt. Wij willen met behulp van de app de verbinding met onze patiënten uitbreiden. Onze therapeuten en patiënten geven bijna allemaal positieve feedback op het gebruik van de app.”

 

Tijdbesparend

“Doordat de afspraken online worden gedaan, scheelt het ons ook nog eens enorm veel tijd met registreren, reminders sturen en meer. Ook is het veel makkelijker omdat bijna elke patiënt een telefoon heeft.”

 

Een 9!

Als ik een cijfer mag geven, dan geef ik MijnZorgApp zonder twijfel een 9! “De app is constant in ontwikkeling. Het is allemaal overzichtelijk en dat zorgt ervoor dat wij er in de fysiopraktijk handig mee kunnen werken.”